lördag 7 januari 2012

Vad gör man?

Igår var det chillkväll med ett gäng kompisar från skolan. Vi pimpla vin och alla diskussioner slutade med "ja, men det kan vara en evolutionsgrej". Härlig att umgås med sådana människor. :P
   På vägen hem var det två män som började bråka på pendeln. Jag satt en bit bort ifrån där de stod och gormade på varandra på ett för mig främmande språk. Efter en stund var det en engelsktalande man som bröt in och även en kvinna. De lyckades få dem av pendeltåget. Jag vet inte ifall jag hade vågat lägga mig i deras dispyt. Jag har ingen aning om hur mycket de hade druckit. När männen gått av började kvinnan diskutera med sina vänninor angående att ingen la sig i. "Ska jag som kvinna behöva lägga mig i?" sa hon irriterat. Det är ju typiskt svenskt att flytta på sig stället för att hindra bråket. Men är det rätt? Är det mer rätt att lägga sig i men risk för sig själv? Eller är det mer rätt att ringa polisen? Vad ska man göra i en sån här situation? Jag tror inte att en stor stark man skulle lyssna på en tjej på 164cm i 20- års åldern. Men det är bara vad jag tror.
   Vi var många på pendeltåget så om väl en tar första steget så hänger förhoppningsvis fler på. Den engelsktalande mannen började och kvinnan hjälpte till. Jag satt så till att jag inte såg allt men det kan ju ha varit fler som hjälpte till som jag inte såg. Hade jag suttit på första parket till bråket hade jag hjälp till också hoppas jag. Eftersom jag inte satt så nära satt jag istället och funderade på ifall jag borde ringa någon. Men vem? Vem ska kunna komma till ett tåg i rörelse?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar