tisdag 9 augusti 2011

Geometri

Sitter just nu med sommarmatten. Har börjat med sista kapitlet. Geometri. Det tycker jag är ganska kul faktiskt. Det är svårt men det är en del i utmaningen. Fördelen är att man får rita figurer och mer se matematiken framför sig. Det blir mer tydligt. Visst man kan rita upp algebraiska ekvationer också men här blir det cirklar och trianglar och man kan mer ta på det och vet att det finns folk som jobbar med sånt här dagarna i ändan. Logaritmer är svårare att ta på tycker jag. Visst det blir grafer och man kan räkna ut halveringstid osv vilket jag kommer jobba mer med i organiska kemin och mikrobiologin. Vilket är grunden i min utbildning.
   På sätt och vis är nog geometrin det svåraste delen i matten. Kommer ihåg hur jag kämpade i matte C och D på gymnasiet. Det finns mycket regler hit och dit och det är inte alltid man fattar. Är helt slut i huvudet just nu efter ett pass. Tyvärr fick jag ett fel på provet jag precis gjorde och vet inte riktigt säkert hur jag ska räkna ut det. Tar en paus nu och hoppas det löser sig. Funderar på att gå och köpa choklad. Fick mens idag och choklad brukar alltid liva upp lite då. Mensvärken gör knappast att man är på toppen humör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar