tisdag 12 mars 2013

Svårt med språk

Jag har inga svårigheter att titta på serier utan text. Jag har inga problem att lyssna till Khan eller Mobeen Syed som båda talar engelska. Det är sällan som jag då hakar upp mig på något de sa. Men när det kommer till att läsa på engelska ställer det till problem. Det är som en annan värd. Jag är urusel på det.

Jag satt alldeles nyss och läste ett dokument på engelska som jag hade skrivit ut. Jag hade gosade ner mig i soffan men väldigt snabbt behövde jag gå och hämta datorn för att gå i in på google translate och översätta vissa ord för att jag inte förstod. Jag kopierade in längre och längre stycken. Tillslut översatte jag hela dokumenten (ca 10 sidor) och skrev ut det. Så nu har jag en engelsk och en svensk version på det. Så när jag inte förstår den svenska översättningen pga konstig meningsbyggnad läser jag den engelska orginal versionen. 

Jag misstänker dock att mycket av dessa problem beror på min dyslexi och att jag i allmänhet har svårt att koppla när jag läser. Språk som inte ens modersmål gör det liksom inte lättare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar